عمومی

بازاریابی لحظه، میدان جنگ جدید برای برندها

بازاریابی لحظه چیه؟

به دلیل وجود تلفنای هوشمند و گسترده شدن به کار گیری اونا، بازاریابی لحظه یا همون Micro Moments میتونه در هرزمان و هرکجا اتفاق بیفته. در این لحظات مشتریان توقع دارن برند یا سایت شما در سریعترین زمان ممکن جواب مناسب رو در اختیار اونا بذاره.

Micro Moments یا همون ریز لحظه ها، نقاط رابطه شما با مشتریان هستن. از اتصال این نقاط راه رابطه با مشتری بوجود اومده و تا آخر راه که خرید از شما و رضایت مشتریه ادامه پیدا میکنه.

گوشی موبایل چه نقشی در زندگی شما داره؟ زمانیکه پشت میز کارین یا در خونه روی مبل نشسته اید چقدر به اون وابستگی دارین؟

موبایل

یه بانوی ۴۷ ساله آمریکایی در مورد وابستگی خود به گوشی موبایل میگه؛ من هر روز و در تموم طول روز از گوشی موبایل استفاده میکنم، اگه گوشی خود رو در خونه جا گذاشته باشم احساس ترس و برهنگی میکنم.

زمانیکه این سوال از افراد مختلفی پرسیده شده بیشتر اونا از عباراتی مثل “عضوی از بدنم”، “راهنمای زندگی” و “خدمتکار” استفاده کردن. هیچ وقت اینجور عباراتی رو در مورد وسایل دیگه مثل تستر یا ماشین لباسشویی استفاده نمی کنیم.

تحقیقات نشون می ده؛

  • ۶۸ درصد افراد، بیشترین حد تا ۱۵ دقیقه پس از بیدار شدن دست کم یه بار گوشی موبایل خود رو چک میکنن.
  • ۳۰ درصد مردم جهان اگه گوشی موبایل همراهشون نباشه دچار اضطراب و نگرانی می شن.
  • اضطراب

  • ۸۷ درصد مردم گوشی موبایل رو در تموم طول روز و شب نزدیک خود نگه میدارند.

جستجو از راه موبایل هم یکی از همین عادات روزانه س. در خیلی از کشورای جهان تعداد جستجوهای روزانه در گوگل که از راه موبایل انجام میشه، بیشتر از تعداد جستجو از راه لپ تاپ یا تبلته.

زمانیکه چیزی جدید نیاز داریم اولین جایی که به اون مراجعه میکنیم گوشی موبایله. بیشتر فعالیتامون در دنیای دیجیتال از راه همین وسیله کوچیک انجام میشه.

دیجیتال

بیشتر مردم گوشی موبایل خود رو بیشتر از ۱۵۰ بار در روز چک میکنن. هم اینکه به صورت میانگین روزانه ۱۷۷ دقیقه در حال نگاه کردن گوشی موبایل خود هستیم.

بیشتر ارتباطات ما با گوشی کمتر از یه دقیقه زمان می بره گویی که روزی ۱۰۰ بار با گوشی خود ملاقات میکنیم.

لحظاتی که ما به اونا Micro Moments می گیم

پشت این رابطهِ دائمی و پرتعداد با گوشی موبایل، فعالیتای مختلفی رو انجام می دیم. ارسال یه پیام متنی، جواب به یه ایمیل کاری در صف خود پرداز بانک، ارسال تصویر آخرین تعطیلاتی که رفته ایم در شبکه های اجتماعی و … همه از دلایل استفاده ما از گوشی موبایل س.

این لحظات بخش مهمی از زندگی روزانه ما هستن ولی حتما موجب رابطه ما با یه برند نیستن. حتی اگه یه برند تلاش کنه که با فرستادن پیام یا تبلیغات وارد این بخش از زندگی ما شه شاید برخورد مناسبی با اون نداریم.

طبق تعریف گوگل، Micro Moments لحظاتی هستن که ما از گوشی موبایل خود واسه انجام یه کار و یا دریافت اطلاعات استفاده میکنیم. این لحظات ترکیبی از ضرورت، هدف و متن هستن. یعنی دیگه زمانیکه ما ضرورتی احساس میکنیم، واسه بیان هدف خود اونو به یه محتوای متنی تبدیل میکنیم.

توجه به ریز لحظه ها کلید موفقیت در بازاریابی دیجیتاله. لحظاتی که برند شما رو با مشتری پیوند داده و از ترکیب اونا راه اراده کردن مشتری شکل میگیره.

اراده کردن

حواستون باشه که بازاریابی محتوا بخشی از بازاریابی دیجیتاله و چیزی که در مبحث Micro Moments مطرح میشه فقط در مورد تکنیکای بازاریابی محتوا یا سئو نیس.

بازاریابی محتوا

زمان اراده کردن مشتریان از یه جلسه یا دیدار به یه لحظه رسیده. در دنیای موبایل، اراده کردن مشتری دیگه پشت میز و در اتاق جلسات اتفاق نمی افته، فروشنده های حضوری تاثیر کمتری بر انتخاب یه کالا به وسیله مشتری دارن. امروز اراده کردن در مورد یه محصول یا برند تو یه سری از صدها لحظه کوتاه اتفاق میفته. از برنامه ریزی واسه یه سفر تفریحی گرفته تا خرید یه پیچ گوشتی واسه منزل.

برنامه ریزی

طی یه سال گذشته آمار بازدید سایتا از راه موبایل بیشتر از ۲۰ درصد زیاد شده. هم اینکه زمان حضور کاربران در هر مراجعه ۱۸ درصد کمتر از گذشته بوده.

بازدید سایت

به یه فروشگاه زنجیره ای سر بزنین و به مردم نگاه کنین. با اینکه زمان حضور مشتریان در فروشگاه ها به نسبت گذشته کاهش داشته ولی اندازه خرید و سرعت انتخاب اونا افزایش چشم گیری پیدا کرده. چون بیشتر اونا قبلا بررسیای لازم رو کرده و تصمیم خود رو گرفتن.

همین اتفاق زمان مراجعه به یه سایت هم اتفاق می افته. زمان حضور کاربران در سایت و تعداد صفحاتی که مشاهده میکنن به نسبت سالای پیش کاهش داشته ولی اندازه تبدیل به مشتری بیشتر از گذشته س.

ریز لحظه ها قدمای کوچیکی هستن که کاربران قبل از مراجعه به سایت یا انتخاب محصول شما ورداشته ان.

چیجوری در بازاریابی لحظه موفق باشیم؟

واسه موفقیت در فضای رقابتی امروز، شما باید توجه کاربران رو در لحظات حساس به خود جلب کنین. چون مشتریان بیشتر از اینکه به یه برند وفادار باشن به رفع نیاز خود در سریعترین زمان ممکن فکر میکنن.

۶۵ درصد کاربران اینترنت، وقتی که جستجویی رو از راه گوشی موبایل انجام میدن؛ بیشتر از اینکه به نام برند توجه کنن به محتوایی که در اختیار اونا قرار گرفته بها میدن. همین نکته ساده موجب شده که بازاریابی لحظه به میدون جنگ جدید برنده ها تبدیل شه.

سه روش هدف دار مهم واسه موفقیت در بازاریابی لحظه هست:

  1. حضور داشته باشین؛ شما باید ریز لحظه های مربوط به کار و کاسبی خود رو پیش بینی کرده و متناسب با اون جواب مناسب و کاربردی واسه مخاطبین آماده کرده باشین.
  2. به درد بخور باشین؛ وقتی که مشتری به دنبال پاسخی میشه و از راه جستجو به سایت یا برند شما میرسه باید بهترین و دقیق ترین جواب رو به اون ارائه بدین.
  3. سریع باشین؛ صحبت در مورد لحظه هاست، کاربران دوست دارن به سرعت جواب خود رو دریافت کنن و راه دسترسی به این جواب باید سریع و ساده باشه.

بررسی یه نمونه موفق از بازاریابی لحظه

شرکت Red Roof Inn در مورد رزور آنلاین هتل فعالیت میکنه. این شرکت یه کمپین بسیار موفق در مورد بازاریابی لحظه اجرا کرده. مدیران بازاریابی این مجموعه فهمیدن که کنسل شدن پروازها موجب میشه روزانه ۹۰ هزار مسافر در فرودگاه ها سرگردان شن.

زمانیکه کاربران عباراتی مانند “رزرو سریع هتل” رو جستجو میکنن تبلیغ این سایت در یافته های جستجو نشون داده میشه و متن این تبلیغ یعنی “پرواز شما کنسل شده؟ پذیرای شما هستیم”.

اجرا این کمپین موجب شده تعداد رزرو هتل از راه این سایت نزدیک به ۶۰ درصد بیش زیاد شه.

سخن پایانی

شرکتایی که بازاریابی لحظه رو خوب درک کرده و اجرا میکنن شانس بیشتری واسه موفقیت در فضای رقابتی امروز دارن. به کار گیری موبایل موجب شده که ۷۰ درصد از شرکتا روش هدف دار و کانال بازاریابی خود رو تغییر بدن.

واسه شروع بازاریابی لحظه باید بیاموزیم که چیجوری حضور داشته باشیم، به درد بخور باشیم و سریع باشیم تا در لحظات حساس رابطه موثری با کاربران بسازیم. ترتیب این رابطه و ایجاد نقاط بیشتر راه تبدیل یه کاربر به مشتری رو شکل می ده.