عمومی

بازاریابی محتوا چیست و چه ارتباطی با سئو دارد

بازاریابی محتوا چیه؟

بازاریابی محتوا

به بیان دیگه میشه گفت بازاریابی محتوا با هدف ایجاد رابطه با کاربر شروع شده و در ادامه به دنبال تبدیل اونا به مشتریه. در این مقاله تلاش میکنیم تکنیکای بازاریابی محتوا در فضای اینترنت و به صورت خاص در سایت رو با هم بررسی کرده و نقاط ضعف و قوت هر یک رو شناسایی کنیم. قبل اینکه وارد بررسی روش ها شیم باید رابطه سئو و بازاریابی محتوا رو بهتر درک کنیم.

ویدیوی "بازایابی محتوا چیه؟"

https://websima.com/Courses/Starter-SEO/05-Content-Marketing.mp4

در این ویدیو اول می فهمیم که بازاریابی محتوا چیه و پس از اون بهترین روشای بازاریابی محتوا و تاثیر اونا بر سئو رو تقدیم حضورتون می کنیم.

رابطه سئو و بازاریابی محتوا چیه؟

سئو و بازاریابی محتوا؛ دو عبارت متفاوت یا یه ترکیب جادویی؟ بسیاری فکر می کنن که سئو و تولید محتوا دو امر جدا از هم هستن در حالیکه این دو زوجی ایده آل واسه موفقیت در فضای رقابتی اینترنت حساب می شن. سئو بدون محتوا و محتوا بدون سئو بی معنیه. تولید محتوا نقش مهمی در موفقیت شما در مورد سئو داره ولی تدوین روش هدف دار درست واسه بازاریابی محتوا میتونه علاوه بر جذب کاربر بر فروش شمام اثر داشته باشه. به خاطر همین مقاله بازاریابی محتوا چیه رو به عنوان بخشی از مجموعه آموزش سئو تازه کار قرار دادیم.

با یه جستجوی ساده مقالات بسیاری پیدا میکنین که فکر می کنن محتوای اختصاصی و غنی احتیاجی به سئو نداره، من مخالفم. بهتره به جای فکر کردن در مورد تفاوتای سئو و بازاریابی محتوا، بدونیم چیجوری مکمل همدیگه هستن.

شما باید محتوایی به درد بخور تولید کنین و اونو همزمان واسه کاربر و موتور جستجو بهینه کنین. این کار تولید محتوا رو به بازاریابی محتوا پیشرفت می ده.

بهترین تکنیکای بازاریابی محتوا چیه؟

اولین و مهمترین سوال اینه؛ بازاریابی محتوا رو چیجوری انجام بدیم؟ و جواب به اون بسیار ساده س!؛ با تولید محتوای اختصاصی. تولید محتوای غنی، سوال برانگیز و جذاب میتونه خشتی محکم واسه ساخت دیوار سئو باشه. در ادامه عادی ترین و موفق ترین روشای بازاریابی محتوا رو با هم بررسی میکنیم.

۱- بازاریابی محتوا بوسیله وبلاگ نویسی

محبوب ترین روش بازاریابی محتوا در چند سال گذشته وبلاگ نویسی بوده. فروشگاه های اینترنتی، شرکتای صنعتی و سرویس دهندگان از این فرصت خوب بهره بردن. هم اینکه وبلاگ نویسی واسه بعضی به راهی مستقیم واسه کسب درآمد تبدیل شده. یه وبلاگ قوی میتونه شما رو به لیدر بازار تبدیل کنه. بخش مقالات و آموزش سئو رو میشه نمونه ای موفق از استفاده فوت وفن بازاریابی محتوا دونست.

  1. تعداد کلمات و مقالات هدف نیس. مهم دقیق شدن و فوکوس کردن بر موضوعی مشخص و چگالی بالا تو یه موضوعه.
  2. متفاوت باشین، بهتره بگیم خودتون باشین!
  3. روش هدف دار مشخصی در انتخاب موضوع و تولید محتوا داشته باشین.

از نمونه های موفق در مورد وبلاگ نویسی میشه به سایت همیار وردپرس که به صورت تخصصی در مورد آموزش وردپرس فعالیت میکنه اشاره کرد. هم اینکه سایتی مانند سوخت جت که موفق شده با هدف گذاری روی فضایی پرمخاطب و البته کم رقابت به درآمدزایی مناسبی برسه.

۲- معرفی و بررسی تخصصی اجناس

معمولا صفحات مربوط به اجناس به عنوان لندینگ تبلیغات بنری و کلیکی استفاده می شن در حالیکه همزمان میتونن هدف مناسبی واسه روش هدف دار سئو شما باشن. هرچقدر محتوای تولید شده معرفی بهتری از امتیازات و مشکلات اون محصول به کاربر ارائه دهد شانس شما واسه جلب اعتماد مشتریان افزایش پیدا می کنه. تو یه فروشگاه اینترنتی جلب اعتماد به معنی افزایش فروشه و بازاریابی محتوا ارزون ترین راه واسه رسیدن به این هدف میشه.

مشکلات

نکات کلیدی در بازاریابی محتوا واسه اجناس:

  1. سادگی از هر چیز مهمتره. خیلی روشن محصول رو معرفی کنین و روشای خرید و دریافت رو واسه کاربر توضیح بدین.
  2. از تصاویر اختصاصی و با کیفیت استفاده کنین و توضیحات کاربردی و تخصصی به کاربر ارائه بدین.
  3. در صفحه یه محصول سرعت سایت اهمیت بسیار زیادی داره.

عموما فروشگاه های اینترنتی از این فوت وفن استفاده میکنن و شاید اولین و موفق ترین نمونه اون سایت دیجی کالا باشه. حجم محتوای تولیدی واسه هر محصول در این سایت بسیار بالا بوده و مورد توجه کاربران قرار میگیره.

۳- معرفی، نقد و گزارش از خدمات و برنده ها

دوست دارین موثر باشین؟ نقد و گزارش نویسی فوت وفن جدیدی نیس ولی بسیار کارآمده. شما می تونین در مورد هر چیزی گزارش بنویسین. فیلم، رستوران، خودرو، همایش، موزیک و حتی استارت آپا. به سرعت مخاطب جذب میکنین و درآمد خوبی از مقالات سفارشی یا رپورتاژ آگهی دارین. این فوت وفن حتی در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام هم بسیار رایجه. آدمایی که تلاش میکنن روی یه بخش خاص مانند موسیقی یا فیلم تمرکز کرده و با ارائه گزارش و نقد کاربردی مخاطبین زیادی به خود جلب میکنن. عموما درآمدزایی این فوت وفن بازاریابی محتوا از تبلیغات میشه.

  1. در مورد یه موضوع مشخص و تخصصی بنویسین. کامل بودن در این کار دشمن شماس.
  2. واسه خوب و بد استانداردهای مشخصی بسازین و همه چیز رو با اون مقایسه کنین.
  3. حتما یه لینک به محصول یا سایت مورد بررسی داشته باشین.
  4. مشارکت کاربران در سایت با شبکه اجتماعی ارزش و اعتبار شما رو مشخص میکنه. حتما فضایی واسه بیان نظر کاربران در نظر بگیرین.

مثل این وب سایتا در ایران بسیار هست و میشه به موارد موفقی مانند دیجیاتو، پدال، فیدیلیو و … اشاره کرد که مستقیما با معرفی اجناس و خدمات بقیه و بررسی تخصصی اونا واسه خود بازاریابی محتوایی میکنن. هم اینکه این فوت وفن در فروشگاه های اینترنتی هم عادی شده و علاوه بر بررسی تخصصی محصول فضایی واسه بیان نظر کاربران هم در نظر می گیرن.

۴- بازاریابی محتوا با تکینک “چیجوری” یا “چیجوری”

اینا سوالاتی عادی تو ذهن مخاطبین هستن که میتونن هر عبارتی رو به دنبال داشته باشن. ممکنه در مورد سلامتی، نظافت، غذا و یا حتی قبولی در کنکور بنویسین. کافیه هر سوالی که تو ذهن کاربر نقش میبندد پاسخی در سایت شما داشته باشه. سایتایی که الان روی این عبارات سرمایه گذاری میکنن روش هدف دار بازاریابی خود رو براساس تولید محتوای زیاد و بازدید کم از هر عبارت هدف برنامه ریزی میکنن. ممکنه عباراتی که جستجو می شن کم باشن ولی گستردگی خیلی بالایی دارن.

سرمایه گذاری

  1. می تونین خیلی حرفه ای باشین ولی کار رو از اول و با آموزش نکات ساده شروع کنین. یکی از اولین مقالات با موضوع سئو چیه بوده و این به معنی آموزش از اول تا انتهاست.
  2. مسیرهای دسترسی و وسایل جستجو در سایت شما باید موثر باشن.
  3. کاربران رو در سایت درگیر کنین و فضایی واسه رد و بدل اطلاعات میان اونا مانند بخش نظرات یا فروم جفت و جور کنین.
  4. اگه یه موضوع تخصصی مانند آشپزی، خودرو، کنکور یا مواردی مثل این رو انتخاب کنین سریعتر به نتیجه میرسید.

معمولا سایتای تخصصی کمی در ایران به اینجور موضوعاتی میپرازن و با جستجوی این عبارات به سایتای کامل و قدیمی مانند سیمرغ، بیتوته و … میرسیم. تازگیا دقیق شدن و فوکوس کردن وتخصص در مثل این سایتا دیده میشه و مواردی موفق از بازاریابی محتوا در مورد مد و پوشاک، بیمه، خدمات و بانکی و …. مشاهده میشه.

تکنیکای جانبی در بازاریابی محتوا

روشای پیش رو میتونن با هر کدوم از شکلای جور واجور بازاریابی محتوا که بررسی کردیم مورد استفاده قرار گیرند و ارزش و اعتبار اونو زیاد کنن. این تکنیکا معمولا به تنهایی جذابیت کافی رو ندارن ولی در کنار روشای اصلی کارایی بسیار زیادی دارن.

۱- جفت و جور اینفوگرافیک

جفت و جور اینفوگرافیک سریعترین راه انتقال اطلاعاته که بدیش اینه در ایران به اون توجه زیادی نشده. به کار گیری اینفوگرافیک واسه کاربران بسیار آسونه و شانس دست به دست شدن اون میان کاربران خیلی بالاست. معمولا این فوت وفن به تنهایی استفاده نمیشه ولی میتونه مکمل مناسبی واسه هر کدوم از روشای دیگه باشه.

تولید اینفوگرام کاری سخته ولی عمر به درد بخور محتوای شما رو شدیدا بالا میبره، نکته ای که اهمیت زیادی در بازاریای محتوا داره.

سه نکته در جفت و جور اینفوگرافیک با هدف بازاریابی محتوا:

  1. فقط اطلاعات مهم و کاربردی رو مطرح کنین.
  2. یه داستان بسازین و با به کار گیری نمودار و تصویر اونو قابل فهم کنین.
  3. محتوای اینفوگرافیک واسه موتورهای جستجو قابل درک نیس. در کنار اون نیاز به محتوای متنی هم دارین.

تولید اینفوگرافیک در ایران بسیار محدوده و مجموعه های بسیاری به صورت مقطعی و غیرهدفمند در این مورد فعالیت داشتن. شاید خود شمام اینجور تجربه ای رو واسه مجموعه خود داشتین. تازگیا ساخت صفحات لندینگ و اینتراکتیو جانشین اینفوگرام شده و از این بین میشه به سایت روغن پالم که نمونه ای موفقه اشاره کرد.

۲- بهترینا، محبوب ترینا، جدیدترینا

یکی از جذاب ترین روشای بازاریابی محتوا جمع آوری لیستی از بهترین هاست. جدیدترین آهنگا، محبوب ترین اجناس، سریع ترین خودروها یا  هر چیزی مثل اون میتونه یه صفحه یا مقاله جانبی در مورد کاری شما باشه. این صفحات معمولا با تعداد جستجوی بالا میتونن کاربران زیادی رو به سایت شما سرازیر کنن.  شاید یکی از نمونه های باحال سایت زومیت و بخش راهنمای خرید در اون باشه.

  1. انتخاب عنوان مناسب اهمیت بسیار زیادی در موفقیت شما داره.
  2. ساختار محتوا رو ساده نگه دارین.
  3. از منابع معتبر و اطلاعات قابل استناد استفاده کنین.

۳- مصاحبه با افراد سرشناس

مصاحبه با یه شخصیت شناخته شده و محبوب در مورد کاری شما میتونه بر ارزش و اعتبار محتوا و سایت شما اضافه کنه. این نوع محتوا معمولا مخاطبین زیادی رو به خود جلب میکنه، نظرات کاربران رو داره و در سایتای دیگه بازنشر میشه. عکس العمل کاربران به محتوای شما میتونه تاثیر بازاریابی محتوا رو بیشتر کنه.

  1. به دنبال مشهورترینا باشین.
  2. ساختاری مشخص و روندی استاندارد در گفتگوهای خود داشته باشین.
  3. تصویر، فایل صوتی یا حتی ویدیو میتونه فاصله مخاطب با مهمون شما رو به کمترین حد ممکن برسونه.

این فوت وفن عموما در مجلات اینترنی مورد استفاده قرار میگیره در حالیکه میتونه در هر سایت یا تجارتی کارساز باشه. نمونه موفق در این مورد هفته نامه شنبه س که تونسته تو یه مدت کوتاه فاصله میان فعالان بخش استارت آپ و کار و کاسبی رو از بین برداره.

۴- بازاریابی محتوا با به کار گیری ویدیو و پادکست

تحقیقات نشون می ده. زمانیکه به سمت تولید ویدیو و پادکست برید رقابت با شما خیلی سخت می شه. این فوت وفن بازاریابی محتوا هزینه و زمان زیادی از شما صرف میکنه ولی مطمئن باشین ارزش وقت گذاشتن رو داره.

  1. حتما بودجه ای واسه ساخت ویدیو در نظر بگیرین و با حرفه ایا کار کنین.
  2. از زیرنویس در ویدیو استفاده کنین و در کنار اون محتوای متنی هم منتشر کنین.
  3. ویدیو خود رو در وسایل اشتراک گذاری مانند آپارت و یوتیوب بارگذاری کنین.

اینجا منظور ما سایتای اشتراک گذاری پادکست یا ویدیو نیس بلکه مجموعه هایی مورد نظره که به صورت تخصصی در مورد کاری خود به تولید رسانه مشغول هستن. پادکست و سایتای انگیزشی و مجلات اینترنتی تخصصی فعالیتای جالبی در این مورد داشتن.

۵- کتابای الکترونیکی ماندگارترین فوت وفن بازاریابی محتوا

شاید سخت ترین روش بازاریابی محتوا تولید کتابای الکترونیکی باشه. ممکنه فکر کنین به زحمتش نمی ارزه ولی هدف اصلی از این فوت وفن دریافت اطلاعات از کاربرانه. انتشار یه کتاب الکترونیکی رایگان به شما امکان می ده که اطلاعات تکمیلی مانند ایمیل، شماره موبایل و حتی نام افراد رو جمع آوری کنین و در آینده واسه اهداف بازاریابی خود از اونا بهره بگیرین.

موبایل

  1. کتابا نباید خیلی طولانی و یا خیلی کوتاه باشن. ۳۰ تا ۵۰ صفحه واسه یه کتاب الکترونیکی ایده آله.
  2. با صفحه بندی و تصاویر مناسب اندازه رضایت کاربران از مطالعه کتاب رو زیاد کنین.
  3. در اول و انتها و حتی میان کلمات کتاب به مجموعه خود و تواناییای اون اشاره کنین تا فرصت کپی شدن اونو از رقبا بگیرین.

تجربه در مورد تولید کتابای الکترونیکی بسیار موثر بوده و با منتشر کردن ۳ جلد کتاب تخصصی موفق شده در مدت یه سال ۱۵۰۰۰ کاربر رو به خود جلب کنه. این کتابا در سایتا و مجلات معتبر اینترنتی بررسی و بازنشر شده که نشون دهنده نفوذ و تاثیر این فوت وفن بازاریابی محتوا هستش.

بازاریابی محتوا با کپی کردن ممکن نیس!

تولید محتوا با جستجو شروع میشه. ممکنه ایده اولیه از دیدگاه یکی از کاربران یا سوال یکی از مشتریان به ذهن شما برسه ولی قبل از شروع به نوشتن نیاز به جستجو دارین. موضوع رو انتخاب کنین در اینترنت جستجو و بخونین و عکس العمل کاربران به محتوای موجود در اینترنت رو بررسی کنین. بعد از انتخاب پایانی مسئله از نگاه خود تحلیل کنین؛ ایرادی نداره که از محتوای موجود در اینترنت الهام بگیرین ولی مراقب باشین که به سمت کپی کردن کشیده نشید.

بعد از جفت و جور متن اونو واسه موتورهای جستجو هم بهینه کنین، از تصویر و ویدیو واسه درک بهتر مخاطب بهره بگیرین و با جواب دهی به سوالات کاربران پشتیبان محتوای خود باشین.