عمومی

باغ وحش گوگل

باغ وحش گوگل: الگوریتمای مهم گوگل

موتور جستجوی گوگل به عنوان بزرگ ترین موتور جستجوی اینترنتی که بیشتر از ۷۰ ٪ از سهم بازار جستجوی اینترنتی دنیا رو به خود اختصاص داده، کم کم واسه بهبود کیفیت یافته های نشون داده شده در صفحه یافته های جستجوی خود، اقدام بهآپدیت الگوریتمای رتبه بندی اش کرده.

کلا گوگل از ۲۰۰ عامل واسه رتبه بندی سایتا استفاده کرده و هر ساله حدود ۵۰۰-۶۰۰ بار الگوریتمای رتبه بندی خود روآپدیت می کنه، تا تجربه کاربری بهتری به جستجوگران اینترنتی ارائه دهد. بعضی از الگوریتمای رتبه بندی گوگل از اهمیت خاصی بهره مند هستن و گوگل خبرآپدیت اونا رو به طور رسمی منتشر می کنه. در ادامه در مورد مهم ترین الگوریتمای گوگل و چگونگی تاثیر اونا بر سئو سایت توضیحاتی میدیم.

 

الگوریتم رتبه بندی پاندا گوگل

الگوریتم رتبه بندی پاندا اول در فوریه سال ۲۰۱۱ میلادی مورد استفاده گوگل قرار گرفت. اسم این الگوریتم از روی نام خانوادگی یکی از مهندسین گوگل (Navneet Panda) که نقش مهمی در ایجاد این الگوریتم داشت، انتخاب شد. این الگوریتم به خاطر جلوگیری از رسیدن سایتایی با محتوای ضعیف به بالاترین جایگاه یافته های جستجو، به وسیله گوگل طراحی و اجرا شد. اگه سایتی مورد جریمه الگوریتم پاندا گوگل قرار بگیره، باید محتوای خود روآپدیت کرده یا اون صفحه خاص از وبسایتش رو کلا حذف کنه، تا دوباره بتونه در صفحه یافته های جستجوی گوگل قرار گیرد.

الگوریتم پاندا گوگل با محتوای کپی شده شدیدا مقابله می کنه. شاید براتون سوال باشه که چیجوری گوگل می تونه فهمیده باشه یه محتوای خاص اول در چه سایتی منتشر شده؟ جواب این سوال آسونه، گوگل با بررسی تاریخ انتشار یه محتوای خاص از روی سرورها می تونه اورجینال بودن سایت منتشر کننده اونو بدون هیچ سختی ای تشخیص بده.

یکی دیگه از موارد تمرکز این الگوریتم، توجه به درصد محتوا (متن) در مقابل تبلیغات تو یه صفحه خاص از سایته. هرچقدر که اندازه تبلیغات یه سایت زیادتر باشه، احتمال جریمه گوگل هم زیاد می شه. بهبود تجربه کاربری (UX) سایت می تونه نقش مهمی در جلوگیری از جریمه شدن سایتا به وسیله الگوریتم پاندا گوگل اجرا کنه.

الگوریتم رتبه بندی پنگوئن گوگل

الگوریتم رتبه بندی پنگوئن اول در آوریل سال ۲۰۱۲ میلادی مورد استفاده گوگل قرار گرفت.  اسم این الگوریتم از روی یکی از شخصیتای داستانی کتاب کمیک بتمن انتخاب شد. تمرکز این الگوریتم جلوگیری از نمایش اسپم در صفحه یافته های جستجوی گوگله. هم اینکه این الگوریتم از رسیدن سایتایی که به طور انبوه و غیر طبیعی لینک سازی کردن، به بالاترین جایگاه یافته های جستجو، جلوگیری می کنه.

اسپم

سایتایی که مورد جریمه الگوریتم رتبه بندی پنگوئن گوگل قرار می گیرن، باید تا می تونن لینکای ورودی به سایت خود رو که از بقیه وبسایتا با روشای جور واجور ایجاد کردن، حذف کنن. در لینک سازی حتما باید ربط داشتن (محتوایی) سایتای لینک دهنده به سایت تون رو مورد بررسی قرار داده و از سایتای معتبر واسه لینک سازی استفاده کنین. واسه مطالعه بیشتر در این مورد مقاله “الگوریتم پنگوئن ۲ و خلاص شدن از اون” رو در وبلاگ بخونین.

الگوریتم مرغ مگس خوار اول در سپتامبر سال ۲۰۱۳ میلادی مورد استفاده گوگل قرار گرفت. نام این الگوریتم به خاطر صفت “دقیق و سریع” مرغ مگس خوار انتخاب گردید. تمرکز این الگوریتم بر کشف رابطه معنایی میان واژه ها و تشخیص کیفیت و دقت محتوای سایتا هستش. این الگوریتم رتبه سایتایی رو که فقط از کلمات کلیدی به تعداد زیاد استفاده کرده بودن و محتوای با کیفیتی نداشتن، شدیدا کم کرد و سایتای با کیفیت تر رو در صفحه یافته های جستجوی گوگل جانشین اونا کرد.

الگوریتم رتبه بندی مرغ مگس خوار به معنی کل عبارت جستجو توجه می کنه و تلاش می کنه سایتایی رو که دقیق ترین شباهت رو به عبارت جستجو دارن، در بالاترین جایگاه یافته های جستجوی خود نمایش دهد. این الگوریتم باعث می شه یافته های جستجو فقط به یه کلید واژه از عبارت جستجو شده حساس نباشه و نتایجی نشون داده شه که نزدیک ترین رابطه معنایی رو با عبارت جستجو شده داره.

این الگوریتم رتبه بندی تا حد زیادی آینده سئو رو تحت تاثیر قرار داد و اونو از تکنیکای جور واجور سئو کلاه سفید و کلاه سیاه که بیشتر در گذشته عادی بود، به سمت بازاریابی محتوا و تولید محتوای با کیفیت جهت داد. گوگل در سال ۲۰۱۵ پا رو بالاتر گذاشته و با به کار گیری هوش مصنوعی، الگوریتم رنک برین که به شکلی شکل پیشرفته تر الگوریتم مرغ مگس خواره رو معرفی کرد.

بازاریابی محتوا

الگوریتم رتبه بندی کبوتر گوگل

کبوتر

در آخر الگوریتمی هم در سال ۲۰۱۵ و در مورد سازگاری سایتا با صفحه نمایش موبایلا و تبلتا منتشر شده و تاثیر بسیار مهمی در یافته های جستجوی فعلی و آینده گوگل می ذاره. واسه آشنایی بیشتر با این الگوریتم مقاله “بهینه سازی سایت واسه موبایل” رو بخونین.

موبایل

الگوریتمای اصلی گوگل که به اونا گفته شد، خود هم کم کمآپدیت شده و نسخه های جدیدی از اونا به وسیله گوگل منتشر می شه. در صورتآپدیت این الگوریتما به وسیله گوگل، اخبار اون در وبلاگ منتشر می شه.